Forsyningskæden i bilbranchen skal være kortere og derfor skal fabrikkerne tættere på forbrugerne. Bliver mobilitetsløsninger fremtiden for Autobranchen og er det derfor Volkswagen har købt Europcar?

Blog forfatter
Den internationale Autobranche disruptes og selvom Danmark er anderledes pga høje afgifter, så kommer disruptionen også hér. I denne artikel kigger vi, sammen med Michael Fiil, nærmere på nogle af de trends og signaler han ser i krystalkuglen og gennemgår mulige tiltag, som den frie autobranche kan gribe!

Stellantis blev den første, som meldte opsigelser ud. Hermed ikke sagt, at de vil af med de aut. forhandlere, de vil bare have nogle andre kontrakter, som helt sikkert forkorter forsyningskæden og bringer dem selv tættere på bilkøberne. Jeg er sikker på, at alle de andre fabrikker - før eller siden - følger trop, fordi det er nødvendigt - understreger Michael Fiil.

Hvis jeg - her i 2021 - er indehaver af en lille eller mellemstor bilforretning med bilsalg og værksted, så vil jeg virkelig tænke mig om, lægge planer og eksekvere. Der kommer enorme forandringer og en af dem, sker fordi den frie autobranche indenfor kort tid bliver udvidet med nogle - eller mange - af de opsagte Stellantis forhandlere. Udfordring nummer et er således mere konkurrence i den frie del af branchen.

Udfordring nummer to er det faldende behov for serviceeftersyn, som flere el,- og hybridbiler vil resultere i. Hvis tallene holder, så vil værkstedsomsætningen falde 15% 2022, 20% 2023 og halveres fra og med 2025 fordi der er mindre behov for service på de elektriske biler. Derfor vil mange ikke kunne bevare deres dygtige værkstedsfolk for der er ingen kunder til at betale deres løn.

Udfordring nummer tre er markedskræfterne. I takt med udbredelsen af el-biler, bliver nybilspriserne mere gennemskuelige - også i Danmark - for afgiftselementet fylder mindre og mindre. De næste frem år og helt sikkert efter, vil færre og færre vælge ejerskabet. 
Flertallet vælger bil på abonnement - og det kan værre dele, leje, minileasing eller noget helt andet. Det at ejerskabet ændres - det har være undervejs nogle år nu - giver, som udfordring to, ligeledes mindre værkstedsarbejde og gør det ligeledes svært at sælge biler på traditionel form. Lindholm Biler, som lukker to fysiske afdelinger, er et godt eksempel på konsekvenserne af de nye trends.

Udfordring nummer fire er digitalisering eller mangel på samme - og det gælder hele autobranchen. Fremtidens forbruger kigger biler og services 24/7/365 og er din forretning synlig, positioneret og tilbyder online muligheder, så vinder du - og ellers taber du. Og desværre hører 85% af den frie autobranche blandt de sidste - selvom vi skriver 2021.

Lad os summere op:
1) Den nuværende aut. del af autobranchen bliver nye konkurrenter i den frie autobranche og skærper helt sikkert konkurrencen til gavn for bilisterne.

2) Flere elbiler på vejene betyder færre reparationer og mindre servicearbejde for værkstederne.

3) Nye ejerskaber eller mobilitetsløsninger gør det svært - måske umulig - at sælge biler i traditionel form, samtidig med at det også giver mindre værkstedsarbejde.

4) Autobranchen er langt bagud m.h.t digitalisering

Fremtidens autobranche kræver nye forretningsmodeller og jo før man kommer i gang, des større er overlevelsesmulighederne. Fællesnævneren for nye forretningsmodeller kræser omkring udfordring nummer fire - digitalisering - eller mangel på
samme. Derfor er der også flere og flere værksteder, som melder sig ud af den brandede kæde og vil stå på egne ben. Den enkelte opnår ikke synlighed nok online gennem den fælles online markedsføring eller websites som alle de andres - fremtiden kræver positionering.

Udviklingen i markedet er der ingen tvivl om, det eneste, som spøger er hastigheden. Sker revolutionen 2022 eller 2027? - derfor bør forretningsmodellen i første fase spille på flere heste men centreres omkring det digitale.

84% af forbrugerne - inklusive bilkøberne - starter deres søgning efter bil, serviceeftersyn eller tandrem skifte på internettet. Det gælder også, selvom en evt. handel færdiggøres ved prøvekørsel fysisk i forretningen. Derfor det nye Buzzword ROPO (Research Online Purchase Offline) - undersøg på nettet men køb fysisk i butikken! Det aller vigtigste for autobranchen er først at finde en løsning på den fjerde udfordring.

Herefter bør man forholde sig til den tredje udfordring omkring mobilitetsløsninger. Hvis du i dag har 10 brugte biler på lager - til salg - så skal du måske overveje at tilbyde udlejning af dem. Lad os bruge lidt matematik for at anskue det:
10 biler på lager, som hver - måske - ender med en avance på 7000 kroner. De omsættes - indtil videre - tre gange årligt - det vil sige indtjeningen er 3 * 10 * 7000 = 210.000 kroner årligt. Hvis de 10 biler kan lejes ud 15 dage om måneden og hver bil
bidrager med 100 kroner indtjening så giver udlejningen 10 * 15 * 100 * 12 = 180.000. Det er 30.000 kroner mindre, men til gengæld er det dit eget værksted som skal reparere og lave service og derfor betyder udfordring et og to ikke så meget?

Europcar er ikke et helt almindelig udlejningsfirma - de er store på udlejning men også store på leasing - eller mobilitetsløsninger. Hvis det er dét kunderne vil have på kort og lang sigt så tror jeg Volkswagens køb af Europcar giver god mening. Hvis man yderligere antager, at Volkswagen også opsiger deres nuværende forhandlere på et tidspunkt, så kommer de kommer ihvertfald selv meget tættere på kunderne og springer nogle mellemled helt over?

Den frie Autobranche har masser af muligheder, men den skal stoppe med at "sidde på hænderne"!  Vigtigheden af synlighed på internettet kan ikke pointeres nok men først og fremmest skal der træffes nogle strategiske beslutninger. 

- hvad skal være dine fremtidige forretningsmodeller?
- hvordan bliver din bilforretning, ud fra forretningsmodeller, mere synlig på nettet?
- hvem skal hjælpe dig?

Fremtiden er udfordrende og det bliver spændende at observere, hvad den frie autobranche gør.



facebook share
linkedin share
tip en ven
.dk
Copyright © 2010-2021 F.P Disruption ApS
Nyttige tips og links
Blog